«а вибоњну Ц до
суду!
†
“≥, хто њзд¤ть нашими дорогами, мають
достатньо шанс≥в в≥дсудити грош≥ в тих, хто њх будуЇ
ƒл¤ позитивного
результату в суд≥ потр≥бно мати достатню доказову базу
ƒо
суду потр≥бно визначити, хто Ї в≥дпов≥дальним за дану
частину дороги
”крањна,
будучи Ївропейською державою географ≥чно, н≥коли не могла похвалитис¤
Ївропейською ¤к≥стю дор≥г. Ѕ≥льш≥сть украњнських дор≥г можна використовувати
лише ¤к пол≥гон дл¤ випробувань поза-шл¤ховик≥в. ј ≥нших шл¤х≥в у нас немаЇ, ось ≥ њздимо по тому, що маЇмо. ѕричому в≥ддаючи чимал≥
грош≥ за ремонт автомоб≥л≥в, що швидко зношуютьс¤, вод≥њ все одно не
використовують своњ законн≥ можливост≥ впливати на служби, в≥д
¤ких залежить ¤к≥сть дорожнього покритт¤.
’то
нестиме в≥дпов≥дальн≥сть за розбит≥ дороги? ’то поверне вод≥¤м грош≥ за поган≥
дороги?
„и
можна ¤кось в≥дшкодувати збитки на ремонт автомоб≥л¤ внасл≥док його пошкодженн¤
через потрапл¤нн¤ у вибоњну на дороз≥? ÷≥ та ≥нш≥ под≥бн≥ питанн¤ турбують
багатьох автовласник≥в та вод≥њв.
Ќев≥д'Їмним атрибутом украњнських дор≥г на сьогодн≥, на жаль, Ї
њхн≥й жахливий стан. ќргани, на ¤к≥ покладено обов'¤зок стежити за њхн≥м
станом, не виконують своњх функц≥й належним чином, скаржучись передус≥м на
в≥дсутн≥сть достатнього ф≥нансуванн¤.
ѕроте
це не повинно хвилювати вод≥њв, ¤к≥ справно та
регул¤рно сплачують транспортний податок, кошти з ¤кого повинн≥ йти на
утриманн¤ належного стану авто-шл¤х≥в. јдже дуже часто погана ¤к≥сть дор≥г
призводить до ушкоджень чи швидкого зносу транспорту, за ремонт ¤кого вод≥й, ¤к
правило, платить з власноњ кишен≥. “ому в≥н справедливо може ставити запитанн¤:
нав≥що сплачувати податки держав≥, ¤ка не може забезпечити його законне право
користуватис¤ дорогами з нормальним покритт¤м, що не пошкоджують його
автомоб≥ль?
«а
таких обставин кожному вод≥ю варто знати, що законодавство нашоњ держави
(статт¤ 16 закону ”крањни "ѕро дорожн≥й рух") встановлюЇ, що в≥н маЇ право на в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, завданих
внасл≥док нев≥дпов≥дност≥ стану автомоб≥льних дор≥г, вулиць, зал≥зничних
перењзд≥в вимогам безпеки руху.
¬≥дпов≥дальн≥
за дороги
ƒо
прийн¤тт¤ закону "ѕро автомоб≥льн≥ дороги ”крањни" (в≥д 08.09.2005 є 2862-IV), в≥дпов≥дальн≥ служби мали багато
в≥дмовок, що ускладнювало доведенн¤ њх вини в суд≥. ћовл¤в, це не наша дорога,
≥ за нењ ми не в≥дпов≥датимемо. ј в≥дтак автовласникам було непросто знайти
винуватого дл¤ в≥дшкодуванн¤ матер≥альних
збитк≥в, ¤ких вони зазнали через поганий стан дороги.
ƒаний
закон ч≥тко визначив належн≥сть дор≥г залежно в≥д
њхнього виду й категор≥й. “епер вони под≥л¤ютьс¤ на дороги загального
користуванн¤, за ¤к≥ в≥дпов≥даЇ ”кравтодор, ≥ дороги (вулиц≥) населених пункт≥в, за станом ¤ких зобов'¤зан≥ стежити органи м≥сцевого
самовр¤дуванн¤.
¬≥дпов≥дно
це означаЇ, що за на¤вност≥ в м≥сц≥ скоЇнн¤ ƒ“ѕ
порушень правил, норм ≥ стандарт≥в, ¤к≥ регламентують буд≥вництво,
реконструкц≥ю, ремонт та утриманн¤ автомоб≥льних дор≥г, вулиць, ≥нженерних
споруд та ≥нших дорожн≥х об'Їкт≥в, а також зал≥зничних перењзд≥в,
в≥дпов≥дальн≥сть за ¤к≥ передбачена статт¤ми 128-1, 139 та 140 одексу ”крањни
про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤, на в≥дпов≥дальних за це посадових ос≥б або громад¤н, прац≥вник ƒержавто≥нспекц≥њ складаЇ
адм≥н≥стративний протокол. ќформленн¤ такого документа Ї обов'¤зковим.
“обто
¤кщо ваш автомоб≥ль зазнав ¤когось механ≥чного ушкодженн¤ внасл≥док
незадов≥льного стану шл¤хового покритт¤, й ви не
бажаЇте платити за його ремонт з власноњ кишен≥, то перше, що необх≥дно
зробити, Ц це викликати на м≥сце под≥њ прац≥вника ƒј≤, ¤кий зобов'¤заний
скласти в≥дпов≥дний адм≥н≥стративний протокол.
ƒо
матер≥ал≥в ц≥Їњ справи маЇ додаватись детальний акт
дов≥льноњ форми (з в≥дпов≥дними зам≥рами та схемою) про: пошкодженн¤ шл¤х≥в,
зал≥зничних перењзд≥в, ≥нших шл¤хових споруд, трамвайних кол≥й чи техн≥чних
засоб≥в регулюванн¤ дорожнього руху; самов≥льне зн≥манн¤, закритт¤ чи
встановленн¤ техн≥чних засоб≥в регулюванн¤ дорожнього руху; перешкоду дл¤
дорожнього руху, в тому числ≥ забрудненн¤ шл¤хового покритт¤; пошкодженн¤
удосконаленого покритт¤ дор≥г внасл≥док руху машин на гусеничному ходу; умови
та стан шл¤ху, ¤к≥ загрожують безпец≥ дорожнього руху; порушенн¤ норматив≥в
щодо обладнанн¤ на дорогах м≥сць: проведенн¤ роб≥т, залишенн¤ дорожн≥х машин,
буд≥вельних матер≥ал≥в, конструкц≥й тощо; порушенн¤
або невиконанн¤ правил на п≥дприЇмствах, в установах
та орган≥зац≥¤х при розробц≥ та виготовленн≥ транспорт-них засоб≥в ≥ деталей до
них або ≥нших предмет≥в њх додаткового обладнанн¤ при проектуванн≥, реконструкц≥њ
та ремонт≥ шл¤х≥в, зал≥зничних перењзд≥в, ≥нших шл¤хових споруд. «гаданий акт
складаЇ прац≥вник ƒј≤ за участю двох св≥дк≥в, ¤к≥ його
п≥дписують. ѕри цьому потр≥бно зазначити пр≥звища,
≥мена та по батьков≥, адреси проживанн¤ св≥дк≥в.
ќтже, кожен вод≥й, транспортний зас≥б
¤кого зазнав пошкоджень внасл≥док незадов≥льного стану автошл¤х≥в, маЇ право
звернутис¤ з цив≥льним позовом до суду про
в≥дшкодуванн¤ завданоњ йому матер≥альноњ шкоди. ƒоказом у так≥й справ≥ буде
згаданий акт ≥ постанова органу ƒержавто≥нспекц≥њ про прит¤гненн¤ до
адм≥н≥стративноњ в≥дпов≥дальност≥ посадових ос≥б, на ¤ких покладено обов'¤зок
стежити за утриманн¤м автомоб≥льних дор≥г, вулиць, зал≥зничних перењзд≥в ≥ в≥дпов≥дн≥стю њх вимогам безпеки руху.
¬≥дпов≥дальним
особам орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ варто
звернути увагу також на ст. 7 закону ”крањни "ѕро автомоб≥льний
транспорт", в≥дпов≥дно до ¤коњ саме на них покладено обов'¤зок
"орган≥зовувати утриманн¤ в належному стан≥ проњжджоњ частини автомоб≥льних
дор≥г та п≥д'њзд≥в (на м≥ських автобусних маршрутах
загального користуванн¤) ≥ в раз≥ завданн¤ матер≥альних збитк≥в автомоб≥льному
перев≥знику, що обслуговуЇ автобусний маршрут загального користуванн¤,
унасл≥док неналежного утриманн¤ проњжджоњ частини автомоб≥льноњ дороги чи п≥д'њзду компенсувати йому збитки".
як
бачимо, н≥чого складного ц¤ процедура не передбачаЇ,
отож вод≥њ та перев≥зники можуть см≥ливо користуватис¤ своњм законним правом
захищати власн≥ ≥нтереси.
ћожлив≥ докази
¬од≥њ можуть звертатис¤ до ƒј≤, щоб отримати акти
обстеженн¤ дор≥г, ¤к≥ у суд≥ стають доказом того, що машина пошкоджена саме
через поганий стан дорожнього покритт¤. «г≥дно ≥з «аконом ”крањни "ѕро дорожн≥й рух", власник дороги
у раз≥ виникненн¤ на дороз≥ перешкоди (а ¤ми та вибоњни сл≥д
вважати саме такими перешкодами) повинен принаймн≥ обгородити њњ
попереджувальними знаками. ¬ суд≥ важливо довести, що завданн¤ шкоди автомоб≥лю
в≥дбулос¤ внасл≥док неналежного стану полотна дороги (причинно-насл≥дковий
зв'¤зок). ѕосиланн¤ т≥льки на акт обстеженн¤ дороги, ¤ким встановлено, що
дорожнЇ покритт¤ на м≥сц≥ ƒ“ѕ маЇ пошкодженн¤ до уваги
може не прийматис¤ тому, що цей акт не доводить причинного зв'¤зку цього
пошкодженн¤ з виниклим ƒ“ѕ.
“акож в пригод≥ можуть стати наступн≥
докази:
а)
фото розбитих дор≥г, ¤к≥ спричинили пошкодженн¤ авто;
б)
дов≥дка з ƒј≤ про те, що в результат≥ жахливого стану дор≥г
авар≥йн≥сть в даному м≥сц≥ зб≥льшилис¤ пор≥вн¤но з аналог≥чним пер≥одом
минулого року;
г)
рахунки з авторемонтних майстерень;
д)
медичн≥ дов≥дки й чеки з аптек, ¤к≥ надав у суд≥ на п≥дтвердженн¤
пог≥ршенн¤ здоров'¤ позивача в результат≥ дорожн≥х пригод (дл¤ в≥дшкодуванн¤
моральноњ шкоди).
“ож
вимаганн¤ в≥д дорожник≥в в≥дшкодуванн¤ Ї ц≥лком
законним правом вод≥њв.
ѕроблеми
≥з отриманн¤м компенсац≥њ
ќднак
нав≥ть ¤кщо постраждалому автомоб≥л≥сту ≥ вдавалос¤ знайти винного, њм
ви¤вл¤лос¤ ¤кесь державне чи комунальне п≥дприЇмство.
’оча зг≥дно ≥з «аконом "ѕро дорожн≥й рух" ст. 9 ≥ постановою ћ” є
198 в≥д 30 березн¤ 1994 р. воно в≥дпов≥даЇ за шкоду,
запод≥¤ну учасникам дорожнього руху, проте знайти винного й отримати
компенсац≥ю Ц це дв≥ велик≥ р≥зниц≥.
Ќа
сьогодн≥шн≥й день платоспроможн≥сть багатьох державних ≥ комунальних п≥дприЇмств, що забезпечують експлуатац≥ю автодор≥г, Ї вкрай
низькою. ј законодавчо встановлений моратор≥й заборон¤Ї ст¤гненн¤ майна
держп≥дприЇмств за рахунок реал≥зац≥њ њхн≥х актив≥в. “ому, нав≥ть вигравши
справу, автомоб≥л≥ст м≥г з≥ткнутис¤ з неможлив≥стю
виконанн¤ р≥шенн¤ суду.
„≥тке
розд≥ленн¤ в≥дпов≥дальност≥ м≥ж ”кравтодором та органами м≥сцевого
самовр¤дуванн¤ даЇ певн≥ гарант≥њ ф≥нансового усп≥ху
судового позову, оск≥льки платоспроможн≥сть держорган≥в та орган≥в м≥сцевоњ
влади п≥дкр≥плена доходами в≥дпов≥дних бюджет≥в. ’оча й ц≥ гарант≥њ не Ї
стов≥дсотковими. ѕринаймн≥ в ”кравтодор≥ скаржатьс¤ на пост≥йний брак кошт≥в не
те що на ¤к≥сь компенсац≥њ, а й нав≥ть на поточний
ремонт дор≥г.
ќбминаючи
дороги Ц "пральн≥ дошки", вод≥њ часто змушен≥ вињжджати нав≥ть на
зустр≥чн≥ смуги, що значно знижуЇ безпеку руху, пошкоджуютьс¤ авто. ” таких
випадках варто звертатис¤ до суду ≥з позовом на дорожньо-експлуатац≥йн≥ п≥дприЇмства з вимогою в≥дшкодувати завдан≥ збитки.
якщо
ви сплачуЇте "дорожн≥й" податок ≥ пошкодили авто через поганий стан
дор≥г, то маЇте вс≥ шанси в≥дсудити збитки в орган≥зац≥њ, ¤ка в≥дпов≥даЇ за
утриманн¤ д≥л¤нки.